donderdag 6 oktober 2016

Safety....communicatie op niveau ?

In de veiligheid nemen we de instructies zeer serieus. Een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft een poortinstructie, soms zelfs met een echte test !! Dit doen we om te weten of onze medewerkers, contracters, subcontracters, de zzp van de subcontracters.... en niet te vergeten de flexkrachten die deze allemaal weer inhuren om het werk te doen (ongelooflijk dat iedereen ook nog iets verdient toch ?), veilig aan de slag kunnen.

De bedoeling van de poortinstructie is duidelijk, in een catchy filmpje vertellen we de belangrijkste veiligheidsregels aan de mensen die op de plant aan de slag gaan. We willen immers geen ongelukken... dat staat slecht op het grote bord bij de poort.  Bij de film hoort veelal een test, bedoeld om te kijken of de film begrepen is. Heeft een medewerker de test met goed gevolg afgelegd, dan heeft hij de test begrepen en mag het terrein betreden. De wijze waarop bedrijven hiermee omgaan verschilt nogal, het ene bedrijf neemt het wel iets serieuzer dan het andere.

Afgelopen week een voorbeeld gezien van hoe het eigenlijk niet zou moeten..... mijn opdrachtgever geeft een locatie door waar ik aan de slag kan om wat inspecties uit te voeren. Vooraf kan ik de veiligheidsfilm bekijken en dan krijg ik bij de portier een pas als ik de test met goed gevolg heb afgelegd. Dus...koffie..laptop....en we hebben weer een leuke filmavond !!!... Filmpje gezien en dan... tot mijn verbazing.... DE TEST !.  Ik maak de test en ben gelukkig geslaagd.... het testresultaat print ik uit en moet ik afgeven aan de security-officer bij de poort.  Kat in het bakkie.

Volgende dag aan het werk... ik geef het certificaat af en krijg mn pasje...lekker snel... dar hou ik wel van :-).  Tijdens de inspectie stuit ik op een medewerker die zich niet aan de regels houd...dus spreek hem er op aan... maar....de medewerker is niet van Nederlandse komaf en heeft naar het zich laat aanzien...geen idee waar ik het over heb.  Neem van  mij aan.... geen woord Nederlands/Engels/Duits/Spaans of wat dan ook... Tja... dan is het lastig om iemand aan te spreken.. dus met wat handen en voetenwerk duidelijk gemaakt dat we even naar het kantoor gaan.

Onder weg denk ik es wat na.... dat heb je soms... hoe kan het dat hij zo slecht de talen spreekt en wel de test helemaal goed gemaakt heeft ?  Hij heeft wel een pas !!  Toch eens even kijken of we wat research kunnen doen.  Eerst maar eens naar de portier...eh sorry...security-officer.... Ik vraag om zijn testlijst en krijg deze ook... 1 foutje.. in het Nederlands dus daar kan het niet aan liggen.  Ik denk... als je dit kunt... kun je ook Nederlands spreken....maar echt waar.... geen woord :-(.

Dan onze security-officer maar eens ff vragen of hij wat dingen kan vragen.... deze zegt lachend "dat wil ik wel doen....maar hij verstaat geen woord Nederlands".  Ahaaa...dus....hij leest alleen Nederland s ?..... "nou.... dat denk ik ook niet".

Nu ben ik het echt even helemaal kwijt.... in veiligheid draait het bijna altijd om communicatie toch ? Voor communicatie moet er een bepaald niveau zijn.... dat snap ik als veiligheidskundige heel goed. Maar..... wiens niveau is nu hoger ?

- Een allochtone werknemer wiens test is uitgevoerd door een medewerker van een uitzendbureau en die de test meekrijgt om af te geven bij de portier.......

OF

-  Een security-officer die een medewerker aan de balie krijgt die wil werken, deze helemaal niet kan verstaan.... maar wel een pas afgeeft omdat deze man een perfect ingevulde Nederlandstalige test inlevert !!!

Het systeem klopt..... maar de veiligheid sucks.... en de opdrachtgever is tevreden... want de administratie klopt :-)  !!



1 opmerking:

  1. Helemaal mee eens Herrie. Blijft altijd verbazingwekkend. En ook een near miss kaartje ingevuld?;)

    Gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen